DRUHY PIANINOVÝCH MECHANIK A JAK JE SNADNO ROZEZNAT

Pianinová mechanika je pákový mechanismus, vyrobený převážně z tvrdého dřeva, který při úhozu do klávesy vymršťuje kladívko potažené plstí směrem ke strunám. Vzhledem k vertikálnímu uspořádání pianina je i pianinová kladívková mechanika orientovaná na výšku (viz obrázek).

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Pianino.png.

Pianina nemají Vídeňskou, nebo Anglickou mechaniku, kterou známe z klavírů (křídel) – viz příspěvek „Druhy klavírových mechanik a jak je snadno rozeznat“, ale pianina mají od začátku vzniku svoji vlastní vertikálně orientovanou kladívkovou mechaniku.

Také u pianin se však můžeme setkat se dvěma typy těchto vertikálních mechanik, které jsou všeobecně známé jako mechanika „S HORNÍM DUSÍTKEM“ a mechanika „SE SPODNÍM DUSÍTKEM“.

Každá z nich přitom nabízí jiný výkon a přináší různé výhody a nevýhody.

PIANINOVÁ MECHANIKA S HORNÍM DUSÍTKEM (tzv. „Ptačí klec“)

Původní typ pianinové mechaniky, který vznikl cca v polovině 19. století. Pro svůj specifický vzhled se jí přezdívá mechanika „ptačí klec“.

Jak ji snadno rozpoznat:

U této mechaniky se dusítka strun nachází nad kladívky a jsou ukotvena v masivní dřevěné liště. Celou mechaniku překrývá soustava svislých rovnoběžných drátů (odtud přezdívka „ptačí klec“), které spojují klávesy s dusítky – viz obrázek.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je PtaciKlec_popis-1.jpg.

Touto mechanikou jsou vybavena dnes ta nejstarší pianina v inzerční nabídce (stáří cca 130 let a více). Skříně těchto pianin bývají obvykle bohatě řezbované a dekorované.

Výhody pianinové mechaniky s horním dusítkem:

* Vývojově první typ pianinové mechaniky, která v době vzniku nabízela podobný výkon jako tehdejší mechanika klavírová. Pianino se od zavedení této mechaniky stalo plnohodnotnou alternativou klavíru (křídla)

* Z dnešního pohledu však tato mechanika žádné zajímavé výhody nenabízí

Nevýhody pianinové mechaniky s horním dusítkem:

* Z dnešního pohledu celkově nespolehlivý a většinou značně opotřebovaný mechanikový systém s obtížnou regulací a seřizováním

* Špatně fungující a váznoucí dusítka / váznoucí klávesy

* Slabá repetice a omezený rozsah přednesu

* Většina klavírních techniků a ladičů nemá o udržování takového pianina zájem

* Špatná dostupnost náhradních dílů

* Celkově mdlý a neznělý zvukový projev daný materiály kladívkových plstí a jelenic poplatných době výroby těchto pianin

* Většina těchto pianin má také pouze polopancéřový rám, tj. rám strun z odlitý z šedé litiny, který zde končí pod úrovní ladících kolíků. Takové pianino se ladí velmi obtížně a také špatně drží ladění, protože količník (masivní dřevo, ve kterém jsou naražené ladící kolíky) zde není vyztužen litinovým rámem, dochází tak k jeho průhybům a neustálému povolování tahu strun.

* Většina ladičů takové pianino ladí na nižší výšku, než standardních A-440Hz. Toto řešení má však další negativní dopad na zvuk nástroje, kdy zejména v basových tóninách takové pianino není příliš znělé

Pro koho je pianino s mechanikou horního dusítka („ptačí klec“) vhodné:

Snad jen pouze pro velmi rekreační dospělé pianisty, kteří hledají spíše zajímavou a stylovou dekoraci do interiéru, než hudební nástroj.

Pro žáky ZUŠ je takové pianino zcela nevyhovující a od hraní je časem odradí.

Doporučení:

Pianinům s tímto typem mechaniky se raději vyhněte. Riskujete problémy, a to jak s údržbou, tak se spolehlivostí nástroje a radost z hraní je zde velmi diskutabilní.

Nenechte se od nikoho přesvědčit, že takové pianino je „hodnotnou starožitností“. Jako hudební nástroj jsou tato pianina téměř bezcenná.

Většina obchodníků s piany nástroje s tímto typem kladívkové mechaniky už vůbec nevykupuje.

PIANINOVÁ MECHANIKA SE SPODNÍM DUSÍTKEM

Novodobá mechanika, která se rozšířila na přelomu 19. a 20. století a která plně nahradila a vytlačila mechaniku s horním dusítkem cca v letech 1900 – 1915 a je s drobnými úpravami plně užívána i v soudobé produkci pian.

Jak ji snadno rozpoznat:

Dusítka strun se nachází pod úrovní kladívek a dusítka jsou tak viditelná pouze při pohledu shora. Nad kladívky se pak nachází už jen ladící kolíky – viz obrázek.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je SpodniDusitko_popis-1.jpg.

Pianina, která jsou vybavena moderátorem (tlumičem) zvuku, mají nad kladívky ještě tenkou sklopnou lištu s vertikálně vlepeným páskem plstě, který při použití dosedne na struny a tlumí sílu zvuku (např. při večerním hraní). Nezaměňte při prohlídce nástroje tuto moderátorovou lištu s horním typem dusítek – viz obrázek.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Moderator_Pianino.jpg.

Výhody pianinové mechaniky se spodním dusítkem:

* Velmi dobrý přednes slabých i silných tónů bez hluchých úderů.

* Velmi dobré repetiční vlastnosti (schopnost rychle za sebou opakovat tóny). Pianino s touto mechanikou je naprosto univerzální a dokáže interpretovat jakýkoliv hudební žánr.

* Pianina s tímto typem mechaniky mají obvykle bohatší a plnější zvukový projev, a to zejména díky použití novodobých materiálů kladívkových plstí.

Nevýhody pianinové mechaniky se spodním dusítkem:

* V porovnání s mechanikou s horním dusítkem zde žádné nevýhody nejsou.

* Všeobecně však platí, že vertikálně orientovaný pákový mechanismus kladívek nedokáže při zpětném pohybu využít gravitaci, jako je tomu u mechanik klavírů (křídel) a je tak závislý na systému pružinek a pérek, které pomáhají kladívkům zpět do původní polohy. U starších nástrojů tak mohou mechaniky vyžadovat větší údržbu. Životnost této pianinové mechaniky je však celkově velmi dlouhá a při šetrném zacházení a pravidelné regulaci a údržbě je velmi spolehlivá.

Pro koho je pianino s mechanikou spodního dusítka vhodné:

Naprostý univerzál pro všechny od žáků ZUŠ, amatérských pianistů, studentů konzervatoří, hudebních fakult až po profesionální pianisty.

Je třeba však přihlédnout k faktu, že pianina byla vyvinuta zejména do menších prostor. Jejich zvuk není tak mohutný a nešíří se do prostoru tak dobře, jako u větších křídel a proto se pianina pro koncertní účely v sálech prakticky nevyužívají. Pro domácí a komorní prostory se však jedná o ideální volbu.

Na co dát pozor při výběru pianina (všeobecně):

* Jak uvedeno výše, vyhněte se pianinům s mechanikou horního dusítka („ptačí klec“)

* Vždy preventivně zkontrolujte typ litinového rámu (tj. polopancíř versus celopancíř). Pianina, která mají pouze polopancéřový rám nekupujte, ani pokud jsou vybavena modernější kladívkovou mechanikou se spodním dusítkem (viz text výše)

* Zkontrolujte zda v litinovém rámu strun nejsou praskliny, zejména v oblasti napojení žeber / výztuh rámu a v místech, kde litinou prochází šrouby. Pianino s jakoukoliv prasklinou v litinovém rámu nekupujte – nejde spolehlivě naladit.

* Zkontrolujte také stav strun a ladících kolíků, jestli nejsou abnormálně napadené rzí, což je známka toho, že piano bylo dlouhodobě vystaveno vlhku. Nadměrné a dlouhodobé vlhko může způsobit snížení účinnosti, nebo zablokování mechaniky nástroje

* Zaměřte se také na celkovou funkčnost a chod kláves. Pokud se vícero kláves nevrací do výchozí polohy, tak může docházet k váznutí kladívek v osičkách. Opravitelné, ale pracné a tím pádem relativně drahé

* Zkonrolujte stav plstí a filců v mechanice, která je u pianin pohledově snadno přístupná. Pianino s nápadně opotřebovanými kladívky a plstěmi napadenými moly nekupujte a raději se poohlédněte po jiném nástroji. Plstě, kašmíry i kladívka samozřejmě jdou nahradit, ale cena takové opravy obvykle převýší kupní cenu starého pianina. Celková repase mechaniky zde dává smysl pouze pokud je zbytek nástroje ve zdravém a perspektivním stavu

* Dále zkontrolujte, jestli není Vámi vybrané piano napadeno červotočem. Tento škůdce v pravidelně hraných pianech nevydrží (nesnese vybrace dřeva způsobené hraním), ale mohl napadnout a oslabit nosnou kostru piana

Více sami bez hlubších odborných znalostí a zkušeností na pianinu nezkontrolujete.

Je však dobré vědět, že použitá a zejména stará pianina ukrývají i další možná a fatální rizika, např. popraskaný, nebo již zcela opotřebovaný količník, dále různá poškození a praskliny kobylek na rezonanční desce. Tyto vady mají zásadní vliv na laditelnost pianina a jeho schopnost držet ladění.

K odhalení takových vad je však zapotřebí přítomnost zkušeného klavírního technika.

Silně proto doporučuji mít se na pozoru před pianiny, které jsou v nabídce „za odvoz“, nebo za symbolické ceny. Je zde veliká pravděpodobnost, že takové pianino trpí všemi výše uvedenými problémy, nebylo pravidelně udržováno, a proto se ho původní majitel snaží zbavit.

Oprava takového pianina většinou možná je, ale finančně příliš nedává smysl. Za výslednou cenu takové opravy seženete zánovní, nebo i zcela nové pianino s plnou zárukou.

Na závěr:

Pokud si s výběrem pianina od soukromého majitele nejste jisti a chcete se vyhnout rizikům, tak se raději zaměřte na nabídku pianin u profesionálních prodejců ve svém okolí, kteří všechny funkční prvky piana kontrolují již při výkupu od původního majitele a rizikové nástroje nevykupují. Před dalším prodejem pianino prochází odborným servisem, tj. výměnou opotřebovaných částí, seřízením, naladěním a v případě nutnosti i renovací povrchové úpravy. V ceně obvykle bývá zahrnuta i záruka. Nabídka použitých i nových pianin je na našem trhu relativně bohatá a uspokojí každý rozpočet.